tisdag 13 december 2011

13 december 16:59

I söndags fick jag mat hos Karin och Nathan som jag så ofta har fått och Nathan han lagar väldigt god mat tycker jag.

Idag fick jag för mig att försöka så bad han skicka recept. Han sa att han skulle maila det och jag bad om att han bara messade ingridienser.. Detta smset fick jag.

"Korriander, gurkmeja, chilipulver, spiskummin, salt. Vitlök, ingefära, tomater(6), bladspenat(fresh/frozen), chili, kycklingfile (4-6)or lamb, grädde, tomatpure".

Sagt och gjort. Jag åkte till affären och tänkte att fasiken jag har allt hemma utom koriander så inhandlade det. När jag kom hem insåg jag att det var tredje burken koriander jag släpade hem ;)

Dock hade inte Nathan mailat receptet så jag smsade och bad om det men när svaret dröjde en stund fick jag helt enkelt smsa till grannen och be henne komma och hjälpa mig.

Fick göra maten som hon tyckte lät bra så jag tog helt enkelt och smälte margarin (tycker ej om oljan). Hade i alla kryddor, rev ingefära, skar kycklingfilen i bitar och stekte dom. Skar 5 tomater i skivor, i med bladspenat och tomat och sen 2dl grädde så fick det koka.

Under tiden så fick jag receptet från Nathan. Jag hade inte alls tillagat maten som han menade.

Smakade av under tiden och fick ha i mera kryddor men blev helt okej!!! Jag är imponerad över mig själv. Smakade absolut inte som Nathans mat. Går inte ens att jämföra men gick absolut att äta. Dock hade jag inte i chili för det glömde jag att köpa hem så blev enbart chilipulver.







Även Heaven gillade maten :) Hon tycket dock att det gröna som var i var mycket konstigt så nästa gång får jag nog skära spenaten i mindre bitar så att hon inte ser den ;) För spenat ska hon äta.. Det smakar ju ingenting när den är tillagad så här.

Här kommer hur Nathan skrev att jag skulle tillaga det. Med andra ord inte alls på samma sätt.

1. 1 tablespoon of all the spices together on a plate. Cut a few chillis and put it on the plate too.

2. Make garlic & ginger paste; About 5-6 cloves of garlic and an equal amount of ginger mixed together with oil and salt. (stavmix if you have it).

3. Dice the chicken and tomatoes.

4. Heat up your pot and pour the paste in, let cook about 2-3mins.

5. Add spices & chilli, let cook about 2-3mins.

6. Add the chicken and lightly brown.

7. Add the tomatoes and 1 tablespoon of the purè. Add water until it just covers the food.

8. Let simmer for about 50-60mins.

9. Add spinach and about 1-2dl cream.

10. Simmer for another 15mins.

11. Finished. Wait 1 day before eating for best taste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar