lördag 22 september 2012

22 september 11:56

Satt här vid datorn och tänkte på detta ang hälsoundersökningar. När jag arbetade natt så blev vi kallade på undersökning. Tror det var varje eller vartannat år.


Då gick man igenom vikt, längd, rökning, alkoholvanor. Hur man trivdes på arbetet när man arbetade natt. Om man kunde sova på dagarna. Hur det gick att sova på nätterna när man var ledig. Togs även en del blodprover som blodsocker, hb och kolesterol. Perfekt ju. Att det är viktigt för dom som arbetar natt förstår jag då det sliter otroligt på kroppen.

Jag tror inte att vi som arbetar dagtid får tillgång till hälsoundersökningar. Kan tycka att alla borde ha det en gång om året eller att det fanns ett ställe bortkopplat från familjeläkarna dit man kunde gå en gång om året och betala som hos familjeläkaren för att göra en hälsoundersökning.

Det skulle ju räcka att träffa en sjuksköterska som sedan kunde remitera vidare till en läkare om detta behövdes alt att hon kunde skicka en "remiss" till familjeläkarna så tog dom över och ordnade det som visade som inte var som det ska .

Kan man tänka mig att många sjukskrivningar kan undvikas om man kontrollerar sig själv noggrant varje år och även tar en del prover för att se hur man egentligen mår.
För tillfället vill jag inte gå på någon hälsoundersökning då jag kommer få höra att mitt BMI är alldeles för högt men det ska väl ge sig om några månader hoppas jag.
Har du varit på en hälsoundersökning någon gång?


Adocto.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar