torsdag 13 december 2012

13 december 09:15

Luciamorgon. Upp kl 04:45 när Leo vaknade. Han kunde ha somnat om i våran säng men ingen idé när vi skulle vara på dagis kl 06:30.
Barnen var jätteduktiga och var jätteskoj att se.
Däremot är jag irriterad på att man blir straffad när man är föräldraledig. Visst man betalar mindre än vad man gör när man arbetar. Tror vi betalar 170:- mindre/månad mot när vi arbetar så runt 1900:- per månad är vad vi betalar just nu.
15 timmar får dom gå. Antingen tisdag, onsdag och torsdag eller 3 timmar om dagen då inga måltider!
Enligt 


6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.


i skollagen så får barnen gå 15 timmar i veckan? Det står ju klart och tydligt? Vad jag inte förstår är vart det står att dom endast får gå tisdag, onsdag och torsdag. Att man inte får byta dagar. Dvs om dagis stänger en tisdag så får mina barn bara gå 10 timmar den veckan för att dagis har stängningsdag. För JAG får inte byta ut en dag? Var står det? I vilken lag hittar jag det?Denna veckan valde jag plocka bort tider eftersom vi kom till dagis halv sju. Så 1,5 timme blev övertiden och jag  har därför hämtat 13:30 denna veckan istället för 14:00. Förslaget var att hämta 11,30 istället men jag kände att det är svårt eftersom att Leo somnar och sover middag runt den tiden. Bart jobbar kväll denna veckan och jag ska få vardagen att fungera och då behöver Leo få sova när han varit vaken så länge. 


 Flera föräldrar som har reagerat över detta och en mamma som har tagit upp till diskussion detta med att inte få byta dagar på barnen. Vart står det att vi är så här låsta med våra 15h? Varför får förskolan be oss lämna barnen på en fredag tex om dom ska göra något roligt den fredagen istället för att dom kommer på torsdagen och vi får inte byta? 

Jag bara undrar. Jag tycker det är tråkigt att bråka om detta. Men när min dotter är ledsen för att Hon inte får komma till förskolan och undrar varför alla får och inte hon så undrar jag. Vad är det som gör att min dotter är så besvärlig att ha och göra med? Och jag är inte ensam om att undra detta.

Jag tycker inte att alla barn ska vara där så klart. Det ska vara upp till varje barns personlighet såklart! Leo behöver inte mera än 15h. Jag skulle gärna ta bort 5h från honom och ge till Heaven. Tyvärr får man inte det. Om jag försöker arbeta ca 20h helg varje vecka så hjälper det iaf inte. Heaven får inte komma 20h. Jag måset arbeta 20h dagtid! Men jag kan inte arbeta 20h dagtid eftersom jag måste ju arbeta när pappan är hemma.

Vad svarar man ett barn som gråter och vill gå till sina kompisar? Att du är straffad för du fick ett syskon?

Vad svarar man sitt barn som undrar varför hon aldrig får ta med kompisar hem från dagis, varför hon aldrig får följa med kompisarna hem? Jo deras föräldrar arbetar. Men vet du älskling. Du är straffad. Du fick ett syskon. Kom igen. Lek lite med din 5 månaders bror. Det utvecklas du säkert genom.

Nej fyfan.

Nu har jag gnällt av mig lite. Är det någon som har någonting att säga? Vad tycker ni andra? Hur upplever ni det?

Sen vilken förskola mina barn går på det spelar absolut ingen roll. Personalen är jättebra, ungarna trivs jättebra så det är inte deras fel att reglerna är som dom är. Så jag vill inte att någon undrar över vilken förskola eller tycker jag snackar skit om förskolan för så är inte fallet!

Trevlig lucia!

7 kommentarer:

  1. Håller med dig helt, är ju sjukt! Det kanske vore idé att kontakta lokal tidning eller liknande för granskning, om fler tycker som du kanske det blir en ändring av systemet?

    SvaraRadera
  2. Tjohej så här mitt i vinterkylan!

    Tänkte bara slänga in ett tips om att jag har flera bonustävlingar igång samtidigt (!) som jag kör den dagliga julkalendern! Super!

    Bonustävlingarna är kortare och finns utspridda i bloggen, senaste är ett presentkit från Nivea:
    http://nilssonpettersson.blogg.se/2012/december/bonustavling-6-vinn-nivea-pure-natural.html#comment

    Kika gärna på julkalendern också om du inte redan sett den =)

    Kram Annika
    http://nilssonpettersson.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Stängningsdagarna är 4g per år! åh va mkt att tjafsa om. Om hon vill leka med nån kompis är det väl bara att hämta hem en kompis?? Funkar för alla andra föräldralediga. Tänk de som arbetar och måste ta ledigt för alla stängningsdagar, inte heller så kul. Mvh Jonna

    SvaraRadera
  4. Jonna. Jag menade när man jobbar. Vad ska man ta för ledighet? Tycker man borde ha rätt till en ledighet när dom stänger som chefen inte kan neka. Hämtar gärna hem hennes kompisar. Men hur? Deras föräldrar äe inte sugna på att komma hem till oss efter jobbet. Det är ju om dom är lediga. Hennes bästa kompis är med hemma mera för han har småsyskon men han går fyra dagar i veckan men kortare dagar och inte alltid hans mamma vill komma hit mes honom och syskon alt ha dit oss. Annars känner jag ingen som är ledig. Jag önskar det fanns mera lediga ute men jag hittar aldrig någon när vi är i lekparken. :)

    SvaraRadera
  5. Det finns fördelar med att ha skola för alla från tre års ålder även om den inte är obligatorisk så är det sociala trycket stort på att låta barnen gå i skolan från tre, här. Jag skulle aldrig kunna tillgodose Cowens behov här hemma när jag är mammaledig. Jag älskar att vara med min son men det är underbart att kunna sova ikapp enförmiddag när man ammat halva natten och vara en glad mamma när jag hämtar honom halvfyra. Det borde vara flexiblare i Sverige tycker jag. Vissa barn behöver mycket mer umgänge med andra barn. Förr kunde ju storfamiljen erbjuda det men kärnfamiljen har ju inte samma möjligheter. /Malena

    SvaraRadera
  6. Nu var det väl inte stängningsdagarna som var stora frågan i detta inlägg heller?

    SvaraRadera
  7. Gillar systemet här i belgien skarpt, har man sen dessutom långt att gå till dagis hinner man ju knappast sova ikapp en natts sömn. Här får man ah sitt barn åp dagis precis hur mycket man vill, men då får man ju betala för det också, men ingen som komemr och säger att man ine får klippa håret utan barn, itne får gå och handla osv. Men visst, kostar ju lite mera... Sen gratis heltidsskola från 2 och ett halvt, dom MÅSTE ju inte gå hela dagarna, man kan köra på halva dagarna också, allt beroende på barnet /förälderns möjlighet.
    Emma gråter också när hon inte får gå till skolan (om hon är sjuk) Är ju en helt annan grej att leka med kompisar eller hägna på mamma som sköter hem, ärenden och småsyskon....

    SvaraRadera