onsdag 16 maj 2012

16 maj 17:48

Vilken dag :)

Leo lämnades kl nio och fick stanna enda till halv tolv. Hade gått super och två portioner mat hade han fått i sig.
I morse var vi även på utvecklingssamtal med Heaven och dom hade inget negativt att säga. Bara att hon var snäll, gullig och trevlig och ville vara vän och hjälpa alla. Även att hon sa ifrån och gick undan om någon gjorde något hon inte tyckte om.

Inatt så vaknade jag ju med halsbränna från hell och kräktes och i samband med det så började jag blöda. (som vanligt). Tänkte att det var väl ett blodkärl som brustit men Bart blev upprörd och ville att jag skulle ringa till BM. Ringde BM som sa åt mig att ringa förlossningen. Ringde förlossningen som ringde tillbaka efter läkarkonsultation och ville att jag skulle komma idag kl 15.

Så jag gick helt enkelt dit för att få göra ett ultraljud (trodde jag). Först CTG. Hjärtljud mellan 140 - 160 och regelbundet. Bebis mådde super. Första BT hos var drygt 170/105 och genast fick jag ligga lite längre och 10 min senare hade det gått ner till typ 160/95.
Blev att lämna en urinsticka som visade på MAX på leukocyter men inge protein som tur var!

Ultraljud visade att bebis ligger med huvudet neråt och att bebis mår super. Bra mängd fostervatten och bra flöde i navelsträng. Fanns inget att klaga på vad gällde moderkaka och livmodertappen var 5cm och stängd. Hittade ingen orsak till blödning så förmodligen så var det som jag trodde ett blodkärl som brast.

Gjorde ett TUL samtidigt och bebis låg på +11,5% såg jag när jag kollade skärmen men hon avrundade till +11%. Med Leo sa dom +4% så jag antar att vi får misstänka att detta barnet blir större.

Däremot så blev hon oroad över mitt BT och diskuterade ev inläggning. Toxprover togs och jag fick gå därifrån. Kvällsjouren ringer upp mig om någonting skulle vara avvikande. Annars ska jag se till att få gå till BM på fredag för BT och urinsticka och samma sak om en vecka så ska jag kolla BT och urinsticka. Börjar protein stiga i urin eller jag får huvudvärk eller flimmer för ögonen skulle jag konsultera förlossningen.

DRYGT att vara gravid.

2 kommentarer:

  1. Vilken dag du har haft. Hoppas du mår bra nu och kommer att göra. Ta hand om dig. Vi hörs. Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Man vet aldrig. Sigge skulle ju vara 18% större enligt TUL men han kom ut precis normal. Det är nog bara en siffra det där :-).

    SvaraRadera