söndag 16 juni 2013

16 juni 15:32

Nu ska jag skriva om något som ger mig sömnlösa nätter. Som ger mig ångest. Kommer säkert få en miljard kommentarer på vilken dålig mamma jag är men så får det bli. Som ni som känner mig vet jobbar både jag och Bart skift vilket i praktiken innebär att när jag jobbar dag, jobbar han kväll och tvärtom. Även att jag jobbar varannan helg och han var fjärde helg. Förskolan menar nu på att vi ska lämna barnen till lunch om vi jobbar kväll. Har pratat med dom och tisdag, onsdag och torsdag ska vi få lämna 9. Annars skulle dom gå 12 - 15 eller 12 - 16 enbart och vara ledig alla dagar vi är lediga varje vecka. Minst en varje vecka. Jag inser att våran höst kommer kantas av bråk. Av stressade föräldrar och barn. När Bart jobbar kväll slutar han 22:50. Ofta så får han lov att jobba över till 00:50. Frågade om jag då kan lämna barnen 06:30 när jag åker till jobbet (nej, behöver förmodligen inte väcka barnen då våra barn oftast är vakna vid 06) men det kan dom ej svara på. Jag måste ta det med staben. Vi kommer bli sjukskrivna båda två om man inte kan få sova. Det handlar ju inte om att man inte vill vara med sina barn. Det handlar om att man ska orka med hem och familj. Har jag tur får jag plugga. I sånt fall kommer jag plugga 50% i två år och det innebär att jag kommer vara hemma mera kvällar. Känner även att man får avra glad att man har jobb. Blää. Nej det här suger. Dom som jobbar dagskift har inga problem men vi som jobbar skift får problem. Jag måste få sova ibland. Hörde av en av dotterns kompisars mamma att hon har fått höra när hon jobbar natt så måste hon hämta 14. Hon jobbar ju 21-07 och då räcker 7 timmars sömn. Bara det att man ligger ju inte hemma i sängen kl 7 bara för att man slutar då. Dessa jävla regler. Fast blir jag sjukskriven eller arbetslös. Då får barnen vara med mera på pedagogiska verksamheten. Och dom kan även få gå på dans eller så på kvällen. Nej. Lite roligare. IGår hade vi Nathan och Lisa över på mat. Även farmor och farfar. Bart fyller ju år idag. Idag är det arbete som gäller. Jag är trött. Funderar över hösten. Jag vet att jag klarar att sova några få timmar per dygn. Men vet att Bart klarar inte att sova 4 timmar uppstyckat natt efter natt och sen jobba.

1 kommentar:

  1. Trist när man inte får vardagen att fungera. Måste ni vara så ärliga mot dagis då? Varför inte bara sätta en tid utifrån hur det fungerar för er och säga att det är den tid ni har behov av barnomsorg? Förstår annars hur det är, när jag jobbade kvällar var det ett pusslande, men till slut lämnade jag dem till lunch så de fick mat på förskolan annars skulle jag behövt laga mat och då stressat iväg innan jag började jobba. Genom att göra så fick jag en promenad innan jobb och sen kunde jag ta något snabbt att äta. Det var ingen som ifrågasatte att jag lämnade då. Hoppas det ordnar sig iaf.

    Tänkte även tipsa om en tävling där du kan vinna ett valfritt plagg från mysmyran. Tävlingen avslutas 23/6. Delta gärna: http://lottizdays.blogg.se/2013/june/tavling-vinn-ett-valfritt-plagg-fran-mysmyranse-2.html

    SvaraRadera