lördag 13 december 2014

Sponsrat inlägg

För mig som arbetar som sjuksköterska på en medicinsk akutvårdsavdelning så är inte hjärtlungräddning och hjärtstartare något jag känner mig obekant med. Som tur är så behöver vi inte använda oss utav de särskilt ofta. Något som känns kul är att man ser hjärtstartare oftare och oftare ute på restauranger och affärer.
Hjärt-lungräddning eller HLR som det ofta kallas är ofta någonting som verkar skrämmande har jag insett när jag pratar med människor runt omkring mig. När ska man använda det, hur ska man använda det? Kommer det verkligen att hjälpa? Det som sägs nu är att man ska göra 30 bröstkompressioner och två inblåsningar men på senast utbildningen vi var på så pratades det om att det viktigaste är kompressionerna eftersom det cirkulerar runt blodet i kroppen. Det är inte alltid man vill göra en inblåsning.

Vad ska vi då med en hjärtstartare till? Hjärtstartaren är ett hjälpmedel som finns att tillgå. De är ofta halvautomatiska. Du sätter fast två elektroder på patienten. Ett under höger nyckelben och ett under vänster armhåla.För att starta den så drar du bara i handtaget.  Hjärtstartaren kommer därefter analysera hjärtrytmen och tala om ifall HLR skall fortsätta eller ifall en stöt skall ges. Den kommer då att be alla ta bort sina händer ifrån patienten och så ges en stöt. Därefter analyseras hjärtrytmen igen och den talar om ifall HLR bör fortsätta.

Detta är såklart vid akutlägen detta används men ifall fler människor skulle känna till att hjärtstartare finns och köpa in till företag och liknande kanske ännu flera människor skulle överleva ett oväntat hjärtstopp.

Hjärtstartarna är oftast små och behändiga. Lätta att ta med sig och få upp. Lätt att fästa elektroderna då det enbart är två st som ska kopplas på patienten.
Philips Heartstart HS1 är enbart 19cm hög och 21cm bred. Väger drygt 1,5kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar