tisdag 30 september 2014

30 september 08:34

Vad jag känner mig dum som ej läste natur på gymnasiet och vad jag grämer mig för att läsa upp alla ämnen jag skulle behöva. Vad jag känner mig puckad som har snart 4,5 års högskolestudier som absolut inte är orelevanta men som inte är det jag vill. Jag vill bli läkare ju. Tänk om läkarprogrammet fanns här i Västerås istället. Då kunde jag verkligen kämpa för det. Nu vet jag inte hur jag ska lösa det om jag skulle läsa upp ämnena och komma in. Barnen måste ju ha sitt också.


Igår så skulle vi ha (tappat ordet) men utbildning i blodgastagningar. Vi är fyra stycken på min avdelning som ska få delgering på arterilla blodgaser. Så vi traskade över dit. Förväntade oss ett fullt klassrum men det var bara vi fyra sjuksköterskor från MAVA och en narkosläkare som förmodligen inte var förberedd på oss. Vi skulle hålla på 13-1430 men vi gick därifrån 1520. Vi gick igenom stickteknik, hur vi bör testa, hur vi ska göra etc och sen så bombade vi stackaren med frågor. 


Vi tog helt enkelt tid att gå igenom en del syrabas rubbningar. Vad påverkas av vad.  Vad ska man titta på, var börjar man. Jag fick äntligen svar på cl och vad som händer vid för mycket och för lite. Vi drog patient fall, gick igenom skillnade på hypovolem, kardiogen, neurogen chock etc. Han tyckte det var kul sa han och vi tycker det är kul. Så ja. Jag vill veta mera, jag vill kunna mera. Mitt mål är att komma längre. Min kollega T skämtade igår om att med mitt tempo rondar jag väl halva medicinkliniken på en förmiddag. Jag kontra med att jag kommer bli så rädd att göra fel så jag kommer ta god tid på mig.

Nej dags att återgå till pluggandet som idag består av ord som preload, afterload och Frank-starling mekanismen. Kan ju bli hur bra som helst? =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar